تصویربرداری

رادیوگرافی

رادیوگرافی شبانه روزی در محدوده منیریه و راه اهن منطقه 11 تهران

رادیوگرافی شبانه روزی یا پرتونگاری شبانه روزی از دیگر خدمات تصویربرداری بیمارستان تخصصی پارسا بوده که به بهبود هر چه سریعتر تشخیص و درمان بیماری ها کمک می‌کند. همه فعالیت این بیمارستان به رادیوگرافی خلاصه نمی‌شود بلکه سایر تصویربرداری‌ها من جمله  ارتوپدی، ارولوژی جراحی مغز و اعصاب، نورولوژی، اعصاب و روان، داخلی، آندوسکوپی و کولونوسکوپی، جراحی عمومی و لاپاراسکوپی، زنان و زایمان، کلینیک پوست و مو و زیبایی، اطفال، تصویربرداری (سی تی اسکن، ماموگرافی، سونوگراف و رادیولوژی) و دیگر موارد است.

اما در ادامه به شرح کامل رادیوگرافی و اینکه چه کاربردی در علم پزشکی دارد، خواهیم پرداخت. پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

رادیوگرافی شبانه روزی چیست و چه کاربردی دارد؟

رادیوگرافی شبانه روزی و یا پرتونگاری شبانه روزی یکی از شیوه‌های تصویربرداری در دنیای پزشکی است که با نشان دادن درون بدن انسان، پزشک را در تشخیص و درمان صحیح یاری می‌کند. رادیوگرافی را بوسیله تابش اشعه ایکس ری انجام می‌دهند. قدرت این اشعه به حدی است که به راحتی از پوست و عضلات عبور کرده و سپس به صفحه حساس برخورد می‌کند. رنگ این قسمت‌ها بعد از نمایان شدن، به رنگ سیاه دیده می‌شود. نواحی سفید شامل استخوان‌هایی هستند که مانع عبور اشعه ایکس شده‌اند. بدین‌ترتیب در نتیجه یک رادیوگرافی نواحی سفید تر شامل استخوان‌هایی با تراکم بالا و محکم است و نواحی سفید کم رنگ شامل استخوان‌هایی با تراکم استخوان کمتر است.

از سوی دیگر هوا و گاز درون روده مانع اشعه ایکس نشده و به راحتی عبور می‌کند، در نتیجه تصویرکاملا سیاه دیده می‌شود. عضلاتی که مانع تابش اشعه شوند به صورت خاکستری خود را نشان می‌دهند.

رادیوگرافی

انواع رادیوگرافی کدام است؟

رادیو گرافی شبانه روزی شامل چند نوع می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. برای نمونه رادیو گرافی ساده که شامل اولین نوع تصویربرداری می‌باشد، به صورت عکس سیاه و سفید بر روی یک ورقه پلاستیکی قابل مشاهده است. یکی دیگر رادیو گرافی دیجیتال است که توسط کامپیوتر از مرکز رادیوگرافی برای پزشک معالج ارسال خواهد شد. نوع سوم  شامل رادیوگرافی رنگی بوده که برای دیدن بخش‌هایی از بدن که توسط رادیو گرافی ساده قابل مشاهده نیست، استفاده می شود. در ادامه به شرح کامل این نوع از رادیوگرافی شبانه روزی خواهیم پرداخت.

رادیو گرافی ساده

شاید با نام رادیو گرافی اولین تصویری که در ذهن شما ساخته شود، یک عکس سیاه و سفید بر روی یک ورقه پلاستیکی باشد؛ که البته تا حدودی هم درست است. رادیوگرافی ساده شامل تشکیل یک تصویر سیاه و سفید بر روی عکس یا فیلم رادیولوژی است که نتیجه آن بر روی یک ورقه پلاستیکی یا سلوفان شفاف قابل رویت است. برای تشخیص، پزشک یا متخصص این ورقه را در مقابل نور قرار می دهد و تصویر را می بیند. این نوع از رادیوگرافی شبانه روزی برای بررسی استخوان‌ها، شکستگی‌ها و بیماری‌های مختلف کاربرد دارد.

رادیو گرافی دیجیتال

همانگونه که از نام این نوع رادیوگرافی پیداست، تصویربرداری دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر تهیه خواهد شد. در رادیو گرافی دیجیتال تصویر تهیه شده به کامپیوتر فرستاده شده و متخصص می‌تواند آن را بر روی صفحه نمایش خود مشاهده کند. البته نبایستی فراموش کرد که می‌توان این تصویر را بر روی فیلم هم چاپ کرد. از تفاوت‌های رادیو گرافی ساده با رادیوگرافی دیجیتال می‌توان به تفاوت در فیلم رادیوگرافیست، اشاره کرد. به طور خلاصه همان تفاوتی که در دوربین‌های جدید دیجیتال با دوربین‌های قدیمی وجود دارد.

تصویر تهیه شده توسط رادیوگرافی دیجیتال توسط یک صفحه الکترونیکی با میلیون ها نیمه هادی کوچک و حساس به اشعه ایکس به وجود می‌آید. بارهای الکتریکی با کمک تابش اشعه ایکس به نیمه هادی‌ها تشکیل می‌شود. هر کدام از نقا مختلف صفحه یا پیکسل‌های آن میزان مشخص و متفاوتی از اشعه ایکس را دریافت می‌کنند و برحسب همان میزان، بار الکتریکی متفاوتی را نیز تولید می‌کنند. پس از جمع آوری این بارها، نتیجه به کامپیوتر ارسال شده و در آنجا اطلاعات پیکسل‌ها در کنار هم گردآوری شده و تصویر نهایی تشکیل خواهد شد.

از جمله مزایای رادیوگرافی شبانه روزی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالاتر تهیه تصویر
  • کیفیت بهتر تصاویر
  • کاهش هزینه ها به جهت حذف فیلم
  • توانایی آرشیو تصاویر با سهولت بیشتر و امکان کپی فیلم به هر تعداد و بدون صرف هزینه اضافی
  • توانایی ارسال تصاویر از مجاری الکترونیک مثل شبکه‌های بیمارستانی و یا از طریق اینترنت
  • دسترسی بهتر و سریعتر پزشک به تصویر رادیو گرافی به محض تهیه آن
  • امکان نگهداری تمام تصویربرداری‌ها مانند رادیوگرافی ساده، س تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی در یک بستر مشترک
  • امکان دستکاری کردن و ادیت تصویر

رادیو گرافی رنگی

با پیشرفت علم و تکنولوژی، دنیای پزشکی هم رشد بالایی گرفت. بهره‌بردن از تصویربرداری‌های دقیق و متنوع راه را برای تشخیص و درمان توسط پزشک و متخصص آسان‌تر کرده است. یکی از این راه‌ها، بهره بردن از رادیوگرافی شبانه روزی رنگی است که در حالت محاوره به عکس رنگی شناخته می‌شود. در رادیوگرافی رنگی بخش‌هایی از بدن که در عکس قابل مشاهده نیست توسط مواد خاصی قابل رویت و تشخیص خواهد شد. همانند دیگر روش‌ها در رادیو گرافی رنگی یا تصویربرداری رنگی، باز از اشعه ایکس استفاده خواهد شد اما در این نوع مراحل اندکی طولانی‌تر و نیاز به آمادگی خاصی دارد.

در رادیوگرافی شبانه روزی رنگی لازم است که قبل از عکس برداری به بیمار مواد خاصی تزریق و یا خورانده شود که مانع عبور اشعه ایکس شود. در نظر داشته باشید که فیلم تهیه شده در این روش نیز همانند دیگر روش‌ها به صورت سیاه، سفید و خاکستری دیده می‌شود.

به طور معمول زمانی که نیاز به تصویربرداری از مری، معده، اثنی عشر و روده کوچک باشد، رادیوگرافی رنگی بهتر از دیگر روش‌های تصویربرداری جوابگو خواهد بود. با کمک این روش می‌توان ضایعاتی از قبیل زخم، تنگی، انسداد و یا تورم را به خوبی تشخیص داد. برای نمونه متخصص جهت تشخیص و دیدن ترشحات کلیه و مسیر حالب از تصویربرداری رنگی استفاده می‌کند و پیش از آن مواد خاصی را از طریق ورید به بیمار تزریق می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا