تصویربرداری

ماموگرافی یا سونوگرافی کدام بهتر است؟

ماموگرافی چگونه است؟ سونوگرافی چیست؟ ماموگرافی و سونوگرافی چه تفاوت هایی با هم دارند؟ ماموگرافی یا سونوگرافی کدام بهتر است؟ اگر میخواهید که از ویژگی های ماموگرافی و سونوگرافی مطلع شوید، مطالعه این بخش را از دست ندهید.

در علم پزشکی روش های مختلفی برای تصویربرداری از بافت های داخلی بدن وجود دارد که هر یک از آنها به دلیل مخصوص به خود انجام می شود و با استفاده از انها میتوان بیماری ها و مشکلات  داخلی بافت های بدن را تشخیص داد.

ماموگرافی یا سونوگرافی دو مورد از پرکاربرد ترین روش های تصویربرداری هستند که در علم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند و به کار بردن آنها تاثیر بسیار زیادی در تشخیص بیماری ها دارد که علاوه بر آن شرایط بهتری را برای درمان بیماران ایجاد می کند.

به همین دلیل می خواهیم در بیمارستان تخصصی پارسا بررسی کنیم که ماموگرافی یا سونوگرافی کدام بهتر است؟

ماموگرافی چگونه است؟

ماموگرافی یک روش عکسبرداری از داخل بدن انسان است که از این روش فقط برای تصویربرداری از بافت های پستان استفاده می شود و در خصوص سایر بخش های بدن این روش به کار برده نمی شود.

ماموگرافی با استفاده از سه روش مختلف انجام می شود که عبارتند از: دیجیتال، DBT ، CAD و هر کدام از این سه روش در میزان تشخیص بیماری های بافت پستان به نحو منحصر به فردی عمل می کنند. به گونه ای که روش DBT واضح ترین روش است و روش دیجیتالی معمولی ترین مدل برای ماموگرافی است.

برای ماموگرافی بیمار باید لباس مخصوصی بپوشد و به صورت ایستاده در کنار دستگاه ماموگرافی بایستد تا پستان ها بر روی پلتفرم قرار بگیرند. سپس دستگاه بافت پستان را فشرده سازی می کند تا امکان تصویربرداری دقیق تر وجود داشته باشد که در این مرحله ممکن است بیمار کمی احساس درد کند اما این  درد گذرا است و به سرعت به پایان می رسد.

سونوگرافی به چه شکل است؟

سونوگرافی نیز به منظور عکسبرداری از بدن انجام می شود، اما این روش با ماموگرافی متفاوت است؛ برای سونوگرافی از پستان لازم است تا بیمار بر روی تخت دراز بکشد و سپس ژل مخصوص سونوگرافی به صورت موضعی بر روی پستان ریخته می شود تا مبدل دستگاه با استفاده از ژل بتواند تصاویر دقیق تری از بافت سینه به دست آورد. برای دسترسی به تصاویر لازم است تا مبدل به صورت موضعی بر روی پستان حرکت کند تا بخش های مختلف پستان بررسی شود.

 

سونوگرافی یا ماموگرافی

 

ماموگرافی یا سونوگرافی کدام بهتر است؟

با توجه به اینکه ماموگرافی و سونوگرافی هر دو برای تصویربرداری از پستان استفاده می شوند، این سوال برای عزیزان هموطن ما به وجود می آید که ماموگرافی یا سونوگرافی کدام بهتر است؟

در این رابطه باید بسیار دقت داشته باشید و اگاه باشید که این دو روش با هم یکسان نیستند و تفاوت های بسیار زیادی میان انها وجود دارد و بر اساس تفاوت های موجود، هر یک از این روش ها را در جایگاه خود میتوان به عنوان بهترین روش در نظر گرفت.

پزشکان بر اساس شرایط جسمی هر شخصی یکی از این روش ها را در صورت نیاز تجویز می کنند؛ چنانچه وضعیت اشخاص خیلی حاد نباشد، روش سونوگرافی از پستان برای او بهترین روش خواهد بود اما اگر بیمار وضعیت حادی داشته باشد، معمولا ماموگرافی برای او تجویز می شود.

ماموگرافی یا سونوگرافی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

برای اینکه بهتر دریابید که ماموگرافی یا سونوگرافی کدام بهتر است، تفاوت های انها از قبیل زیر را شرح می دهیم:

مراحل تصویربرداری

همان طور که در بخش های فوق اشاره شد، برای سونوگرافی باید بیمار بر روی تخت دراز بکشد و مبدل به صورت موضعی بر روی پستان توسط پزشک به حرکت در بیاید. اما در روش ماموگرافی بیمار باید به صورت ایستاده تحت عکسبرداری قرار بگیرد و به این منظور پستان ها فشرده می شوند در حالی که در سونوگرافی نیازی به فشرده سازی بافت پستان نیست.

دستگاه های عکسبرداری

دستگاهی که برای ماموگرافی استفاده می شود دارای جسه بزرگ تری است و به صورت کلی تجهیزات مورد استفاده در هر یک از این دو روش متفاوت هستند.

دقت تشخیص

ماموگرافی برای تشخیص بیماری های پستان از دقت بالاتری در مقایسه با سونوگرافی پستان برخوردار است و در این روش میتوان اطلاعات بیشتر و دقیق تری از بیماری های موجود به دست آورد و وضعیت بیمار را بررسی کرد.

بیماری هایی که بر اساس انها به ماموگرافی یا سونوگرافی نیاز است

ماموگرافی معمولا در مواقعی به بیماران تجویز می شود که انها مشکوک به سرطان پستان و یا سرطان غدد لنفاوی باشند. در حالی که سونوگرافی برای کسانی تجویز می شود که احتمال وجود کیست و تومورهای خوش خیم در انها وجود داشته باشد .

علاوه بر آن کسانی که در نزدیکانشان سابقه سرطان پستان دارند، باید هر شش ماه یک بار و یا حداکثر سالی یک مرتبه ماموگرافی انجام دهند تا از ابتلا به سرطان پستان در آنها جلوگیری به عمل آید و بیماری در انها به سرعت تحت درمان قرار بگیرد.

هزینه

با توجه به اینکه ماموگرافی دقیق ترین روش برای تشخیص بیماری های حاد پستان است، هزینه مورد نیاز برای انجام آن در مقایسه با سونوگرافی پستان بیشتر است و کسانی که از این روش استفاده کنند، باید هزینه بیشتری را بپردازند.

وسعت کاربرد

ماموگرافی به صورت تخصصی برای تشخیص بیماری های مربوط به پستان مورد استفاده قرار می گیرد و برای بخش های دیگر بدن استفاده نمی شود، اما سونوگرافی علاوه بر تشخیص بیماری های پستان برای تشخیص بیماری های مربوط به بافت های دیگر بدن نیز استفاده می شود.

به عنوان مثال: کلیه، مثانه، کبد، تحال، تخمدان و رحم از جمله اعضای بدن هستند که برای انها سونوگرافی انجام می شود.

کلام پایانی در مورد سونوگرافی یا ماموگرافی

حال که دریافتید ماموگرافی یا سونوگرافی کدام بهتر است و از شرایط این دو روش مطلع شدید، در صورتی که به شما ماموگرافی یا سونوگرافی تجویز شده باشد، در بیمارستان تخصصی پارسا در تهران میتوانید برای انجام این روش ها اقدام کنید و از بیمه درمانی مورد نظر در راستای کاهش هزینه های عکسبرداری استفاده کنید. در راستای تکمیل اطلاعات خود در این زمینه بخش های دیگر سایت را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا