زنان و زايمان

زایمان سزارین چیست؟ + چگونگی و زمان انجام عمل سزارین

زایمان سزارین، یک روش جراحی است که در آن نوزاد از طریق برش هایی در شکم و رحم به دنیا می آید. سزارین زمانی انجام می شوند که زایمان طبیعی امکان پذیر یا ایمن نباشد، یا زمانی که سلامت شما یا کودکتان در خطر است.

چه زمانی به سزارین نیاز دارم؟

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا در صورت بروز مشکلات در حین زایمان طبیعی، ممکن است به سزارین نیاز داشته باشید.

سزارین برنامه ریزی شده زمانی اتفاق می افتد که یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • عدم تناسب سر لگنی (CPD): CPD به این معنی است که سر یا بدن کودک شما آنقدر بزرگ است که نمی تواند به طور ایمن از لگن شما عبور کند یا لگن شما برای به دنیا آوردن نوزادی با سایز متوسط ​​کوچکتر از آن است.
  • سزارین قبلی: اگرچه امکان زایمان طبیعی بعد از سزارین قبلی وجود دارد، اما این یک گزینه برای همه نیست. عواملی که می توانند بر این امر تأثیر بگذارند عبارتند از نوع برش رحم استفاده شده در سزارین قبلی و خطر پارگی رحم.
  • تولد چندقلو: اگرچه اغلب می توان دوقلوها را به صورت واژینال به دنیا آورد، دو یا چند نوزاد ممکن است نیاز به سزارین داشته باشند.
  • جفت مسدودکننده: در این شرایط، جفت در پایین رحم شما چسبیده است و خروج کودک از دهانه رحم را مسدود می کند.
  • موقعیت جنین: نوزاد در حالت افقی یا به پهلو در رحم شما قرار دارد.
  • بریج جنین: دربریج جنین، ابتدا پاهای کودک به سمت رحم شما قرار دارد. در برخی مواقع ممکن است سعی کنند نوزاد شما را برگردانند، اما در صورت عدم موفقیت، سزارین ضروری است.
  • شرایط سلامتی: شرایطی مانند بیماری قلبی می تواند با زایمان در طول زایمان طبیعی بدتر شود. در صورت ابتلا به تب‌خال تناسلی در زمان زایمان، سزارین ضروری است.
  • انسداد: فیبروم بزرگ رحم، شکستگی لگن یا انتظار نوزادی با ناهنجاری‌های مادرزادی خاص نیز ممکن است دلایلی برای سزارین باشد.

همچنین در صورت بروز هر یک از شرایط زیر در حین زایمان شما ممکن است زایمان سزارین برنامه ریزی نشده لازم باشد:

  • پیشرفتی در زایمان طبیعی مشاهده نمی‌شود: که به آن زایمان طولانی نیز می گویند، به این معنی است که دهانه رحم شما گشاد می شود و می ایستد، از بین نمی رود (یا نازک نمی شود) یا حرکت کودک شما در کانال زایمان متوقف می شود.
  • وضعیت بند ناف: بند ناف دور گردن یا بدن کودک شما حلقه زده یا بین سر و لگن شما گیر کرده است.
  • افتادگی بند ناف: بند ناف قبل از اینکه جنین شما کاری را انجام دهد از دهانه رحم شما خارج می شود.
  • جدا شدن جفت: جفت قبل از تولد نوزاد از دیواره رحم جدا می شود.
  • پریشانی جنین: کودک شما ممکن است دچار مشکلاتی شود که باعث ضربان قلب نامنظم در طول زایمان شود. ممکن است متخصص زنان و زایمان شما تصمیم بگیرد که کودک دیگر نمی تواند زایمان را تحمل کند و سزارین لازم است.

جزئیات روند عمل سزارین

اقدامات قبل از انجام سزارین :

  • موهای ناحیه اطراف برش کوتاه یا تراشیده خواهند شد.
  • یک کاتتر برای خالی نگه داشتن مثانه تعبیه خواهد شد.
  • برای شما مانیتورهای فشار خون و قلب اعمال می شود.
  • یک IV در دست یا بازوی خود می گیرید تا به شما دارو و مایع بدهد.
  • در مورد این روش و آنچه که باید انتظار داشته باشید با متخصص زنان و زایمان خود صحبت خواهید کرد (اگر قبلاً این کار را نکرده اید).
  • اگر به سزارین اورژانسی نیاز دارید، متخصص زنان و زایمان نوزادتان را به سرعت به دنیا می آورد زیرا سلامت شما یا کودکتان در خطر است. با این حال، معمولا زمان زیادی برای آماده شدن وجود ندارد و ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشید زیرا سریعتر عمل می کند.

در طول سزارین چه اتفاقی می افتد؟

اولین مرحله در عمل سزارین، آماده سازی شما برای بیهوشی است. اکثر سزارین های برنامه ریزی شده از اپیدورال استفاده می کنند، بنابراین شما برای زایمان بیدار هستید. با این حال، در برخی موارد، شما تحت بیهوشی عمومی در خواب هستید.

شکم شما با یک ماده ضد عفونی کننده تمیز می شود و ممکن است یک ماسک اکسیژن روی دهان و بینی خود قرار دهید تا اکسیژن رسانی به کودک شما افزایش یابد. سپس، ارائه دهنده یک پارچه استریل در اطراف محل برش و روی پاها و سینه شما قرار می دهد. در نهایت، ارائه دهندگان شما یک پرده یا پرده استریل بین سر و پایین تنه شما برمی دارند.

سپس متخصص زنان و زایمان از طریق پوست و دیواره شکم شما برشی ایجاد می کند. آنها ممکن است از یک برش عمودی یا عرضی استفاده کنند. به برش افقی، برش بیکینی نیز گفته می شود.

سپس، پزشک یک برش 3 تا 4 اینچی را در دیواره رحم شما برش می دهد. این برش همچنین می تواند عرضی یا عمودی باشد. در نهایت، متخصص زنان و زایمان نوزاد شما را از طریق برش ها خارج می کند. بند ناف بریده می شود، جفت برداشته می شود و برش ها با بخیه بسته می شوند. اگر برای جراحی سزارین بیدار هستید، می توانید نوزاد خود را کمی بعد از تولد ببینید و در آغوش بگیرید.

سزارین چه حسی دارد؟

شما تحت بیهوشی قرار خواهید گرفت، که باید از احساس درد جلوگیری کند. اکثر مردم گزارش می دهند که وقتی کودکشان را از شکم خارج می کنند، یک کشش احساس می کنند.

آیا سزارین بی خطر است؟

اما در برخی موارد، سزارین تنها گزینه مطمئن است. به عنوان مثال، سزارین گزینه ایمن‌تری است زمانی که کودک شما بریچ است یا جفت مسدودکننده دارد (جفت بخشی از دهانه رحم را می‌پوشاند). جراحی سزارین چقدر طول می کشد؟

سزارین معمولی از ابتدا تا پایان حدود 45 دقیقه طول می کشد. بعد از اینکه پزشک شما نوزاد شما را به دنیا آورد، رحم شما را بخیه می‌زند و برش شکم شما را می‌بندد.. در برخی موارد، زایمان خیلی سریع اتفاق می‌افتد و نوزاد شما در کمتر از 15 دقیقه به دنیا می‌آید. این یک سزارین اورژانسی است.

بعد از سزارین چه اتفاقی می افتد؟

مانند زایمان طبیعی، پس از تولد نوزاد، پزشک شما جفت را تحویل می دهد. در مرحله بعد، پزشک رحم شما را بخیه می‌زند. بخیه ها باید جذب شوند، اما استپلر ها حدود یک هفته بعد در بیمارستان برداشته می شوند. شکم شما برای چند روز یا چند هفته درد خواهد داشت. در برخی موارد، ممکن است داروهای مسکن قوی تری را تجویز کنند.

یک جراحی سزارین معمولی حداقل به دو تا سه روز در بیمارستان نیاز دارد.

مزایا/معایب

مزایای عمل سزارین چیست؟

مزایای سزارین به بارداری شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، بزرگترین مزیت سزارین این است که هم برای شما و هم برای جنینتان ایمن تر است. هنگامی که زایمان طبیعی خطرناک است یا می تواند به کودک شما آسیب برساند، بیشتر پزشکان برای به حداقل رساندن خطرات به سزارین روی می آورند. گاهی اوقات سزارین بدون برنامه ریزی انجام می شود. به عنوان مثال، اگر ضربان قلب کودک شما به سطح ناایمن کاهش یابد، سزارین اضطراری ایمن تر از کاهش بیشتر ضربان قلب کودک است.

بهبودی سزارین چقدر طول می کشد؟

هنگامی که بیهوشی از بین رفت، درد ناشی از برش ها را احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است نفخ را تجربه کنید و در تنفس عمیق مشکل داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که یک بزرگسال برای کمک به بلند شدن از رختخواب در چند روز اول پس از عمل سزارین وجود دارد. اکثر افراد بین دو تا سه روز در بیمارستان می مانند.

بهبودی کامل می تواند بین چهار تا شش هفته طول بکشد. از تیم پزشکی خود بپرسید که در طول بهبودی چه انتظاراتی می توانید داشته باشید. اکثر ارائه دهندگان توصیه می کنند برای چند هفته از قدم زدن، بلند کردن، ورزش و سایر فعالیت های سنگین خودداری کنید. از دوستان یا شریک زندگی خود برای انجام امور، آشپزی و نظافت کمک بخواهید تا بتوانید استراحت کنید و بهبود پیدا کنید. پزشک متخصص شما ممکن است محدودیت هایی برای رانندگی اعمال کند تا زمانی که بتوانید بدن خود را بچرخانید و به راحتی به پدال ها فشار وارد کنید.

شما می توانید تا شش هفته منتظر گرفتگی و خونریزی و همچنین کمی احساس ناراحتی در اطراف محل برش باشید. مصرف مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای درد ممکن است کمک کننده باشد. حداقل به مدت شش هفته یا تا زمانی که پزشک تعیین کند از رابطه جنسی خودداری کنید.

همچنین پس از جراحی به دلیل ریزش دیواره رحم، ترشحات واژن خواهید داشت. ترشحاتی که به آن لوچیا می گویند ابتدا قرمز و سپس به تدریج به زرد تبدیل می شود. اگر دچار خونریزی شدید یا بوی بد ترشحات واژن شدید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. از نوار بهداشتی استفاده کنید، نه تامپون، تا زمانی که خونریزی به طور کامل تمام شود.

آیا می توانم بعد از سزارین از طریق زایمان واژینال بچه دار شوم؟

اکثر افرادی که سزارین شده اند می توانند در بارداری های بعدی به زایمان طبیعی فکر کنند. اگر معیارهای زیر را داشته باشید، شانس زایمان طبیعی بعد از سزارینVBAC)) به میزان قابل توجهی افزایش می یابد:

  • پزشک شما از یک برش عرضی کم استفاده کرده باشد.
  • لگن شما آنقدر کوچک نیست که بتواند نوزادی با اندازه متوسط ​​را در خود جای دهد.
  • شما انتظار تولد چندقلو را ندارید.
  • اولین سزارین شما فقط به این دلیل انجام شد که جنین شما بریچ بود.

چه زمانی باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنم؟

اگر در محل برش سزارین خود عفونت دارید، با پزشک متخصص خود تماس بگیرید. مراقب علائم عفونت، مانند:

  • محل برش قرمز یا متورم.
  • ترشحات چرکی یا نشتی از محل برش.
  • تب یا بدتر شدن درد.

سایر علائم مشکل دار عبارتند از خونریزی شدید یا درد و گرفتگی شدید لگن.

توضیحاتی بیشتر…

کدام یک دردناک تر است: سزارین یا زایمان طبیعی؟

سطح دردی که در هنگام زایمان تجربه می کنید منحصر به فرد است. به عنوان مثال، اگر زایمان طبیعی بدون دارو را انتخاب کنید، نسبت به کسی که قبل از زایمان واژینال اپیدورال انجام داده است، می توانید انتظار درد بیشتری داشته باشید. در طول زایمان سزارین، درد زیادی احساس نخواهید کرد. با این حال، نقاهت پس از سزارین ممکن است دردناک‌تر و طولانی‌تر از بهبودی پس از زایمان طبیعی باشد. پاسخ درست یا غلطی برای اینکه چه چیزی دردناک تر است وجود ندارد زیرا هر تولدی متفاوت است.

تعداد سزارین هایی که می توانید انجام دهید منحصر به سابقه پزشکی و بارداری شما است. روی عدد دقیقی توافق نشده است. جراحی ممکن است هر بار به دلیل برش ها  و زخم های قبلی کمی پیچیده تر باشد.

جمع بندی اخر…

سزارین اغلب برای سلامتی شما و نوزادتان ضروری است. اگر می دانید که در حال انجام سزارین هستید، متخصص زنان و زایمان می تواند شما را در این روش راهنمایی کند و از قبل در مورد روند بهبودی با شما صحبت کند.

در مواردی که سزارین غیرمنتظره باشد، ممکن است در نهایت از اینکه برنامه زایمان شما مطابق انتظار پیش نرفت، ناراحت شوید. فقط بدانید که اکثر متخصصان زنان و زایمان، زایمان طبیعی را ترجیح می دهند و تصمیم به انجام سزارین برای سلامتی شما یا کودکتان گرفته شده است. بهترین کاری که می توانید بعد از زایمان سزارین انجام دهید این است که استراحت کنید و به دیگران اجازه دهید در این دوران برای بهبودیتان به شما کمک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا