زنان و زايمان

واکسن گاردسیل چیست؟ با تزریق آن خود را ایمن کنید

ویروس پاپیلومای انسانی که HPV نیز نامیده می شود، از طریق فعالیت جنسی منتقل می شود. برخی از گونه‌های HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. سایر گونه‌های HPV می‌توانند باعث سرطان شوند.

در بیشتر مواقع، بدن می‌تواند HPV را پیدا و پاک کند. اما اگر ویروس برای مدت طولانی در بدن بماند، می تواند باعث سرطان شود. واکسیناسیون علیه HPV به پیشگیری از سرطان در مردان و زنان کمک می کند.

کارکرد واکسن HPV چگونه است؟

واکسن HPV از زگیل تناسلی و بیشتر موارد سرطان دهانه رحم محافظت می کند. از سرطان واژن، فرج، آلت تناسلی یا مقعد ناشی از HPV محافظت می کند. واکسن HPV همچنین از سرطان‌های دهان، گلو، سر و گردن ناشی از HPV محافظت می‌کند.

این واکسن راهی ایمن برای ایجاد آگاهی سیستم ایمنی در مورد برخی از گونه‌های HPV به بدن می‌دهد. این بدان معناست که اگر فرد بعداً آن‌ها را بگیرد، بدن راحت‌تر می‌تواند آن گونه‌های ویروس را پاک کند.

واکسن HPV برای چه کسانی است و چه زمانی باید تزریق شود؟

واکسن گارداسیل ۹ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است. می توان آن را به افراد 9 سال و بالاتر داد. این واکسن را می توان همزمان با سایر واکسن ها تزریق کرد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را در سن 11 یا 12 سالگی پیشنهاد می‌کند. سن ایده‌آل برای واکسیناسیون قبل از شروع فعالیت جنسی است.

هنگامی که فردی به HPV مبتلا می شود، واکسن ممکن است آنقدر مؤثر نباشد. به این دلیل که هدف واکسن جلوگیری از عفونت جدید است. اگر فردی مبتلا به ویروس باشد، ممکن است واکسن به بدن در پاکسازی واکسن کمک نکند.

افراد کمتر از 15 سال را می توان با دو دوز به فاصله 6 تا 12 ماه واکسینه کرد.

افرادی که سری واکسن را دیرتر شروع می کنند، در سنین 15 تا 26 سالگی، باید سه دوز از واکسن را دریافت کنند. این واکسن ها در طول شش ماه انجام می شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری برای همه افراد تا سن 26 سالگی که به طور کامل واکسینه نشده‌اند، واکسیناسیون جدید HPV را پیشنهاد می‌کند.

همچنین استفاده از گارداسیل ۹ را برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله تأیید کرده است. اگر 27 تا 45 ساله هستید، خطرات خود را با تیم مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که آیا باید واکسن HPV را دریافت کنید یا خیر.

چه کسانی نباید واکسن HPV را دریافت کنند؟

  • واکسن HPV در دوران بارداری تزریق نمی‌شود.
  • اگر فردی پس از اولین واکسن HPV واکنش آلرژیک داشته باشد یا اگر فردی آلرژی شدید و تهدید کننده زندگی داشته باشد، واکسن HPV توصیه نمی شود.
  • همچنین، افرادی که بیماری متوسط ​​یا شدید دارند باید منتظر بمانند تا مقداری بهبودی یابند تا برای HPV واکسینه شوند.

اگر از قبل فعالیت جنسی داشته باشید، واکسن HPV مزایایی دارد؟

افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد مزایای دریافت واکسن HPV صحبت کنند.

اکثر افراد بلافاصله پس از شروع فعالیت جنسی به HPV مبتلا می شوند. اما حتی اگر یک سویه از HPV دارید، ممکن است همچنان از واکسن سود ببرید. می تواند از شما در برابر سایر گونه هایی که هنوز ندارید محافظت کند.

اما هیچ یک از واکسن‌ها نمی‌توانند عفونت HPV موجود را درمان کنند. واکسن‌ها فقط از شما در برابر سویه‌های خاصی از HPV که ندارید محافظت می‌کنند.

آیا واکسن HPV خطرات یا عوارض جانبی برای سلامتی دارد؟

در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که واکسن HPV ایمن است.

به طور کلی، اثرات خفیف هستند. شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن‌های HPV شامل درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق است.

گاهی اوقات پس از تزریق، سرگیجه یا غش رخ می دهد. نشستن به مدت 15 دقیقه پس از تزریق می تواند خطر غش را کاهش دهد. سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا ضعف نیز ممکن است رخ دهد.

آیا زنانی که واکسن HPV را دریافت کرده اند هنوز نیاز به انجام تست پاپ دارند؟

بله. واکسن HPV جایگزین تست پاپ نیست. غربالگری سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر منظم که از سن 21 سالگی شروع می شود، بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه است.

در صورت مشاهده علائم سرطان دهانه رحم فوراً به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی، بین قاعدگی یا بعد از یائسگی است؛ درد لگن؛ یا درد حین رابطه جنسی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا