زنان و زايمان

زگیل تناسلی چیست؟ آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی شایع ترین عفونت مقاربتی است. انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود که این نوع باعث سرطان نمی شوند. درمان‌ها می‌توانند زگیل تناسلی را از بین ببرند، اما زمانی که به زگیل تناسلی و HPV مبتلا شدید، همیشه می‌توانید STI را به شخص دیگری بدهید. استفاده از کاندوم و انجام رابطه جنسی ایمن بسیار مهم است.

از کجا می توان زگیل تناسلی گرفت؟

زگیل تناسلی می تواند اعضای بدن زیر را آلوده کند:

  • ناحیه کشاله ران.
  • مقعد.
  • رکتوم (راست روده).
  • آلت تناسلی و کیسه بیضه.
  • واژن (از جمله داخل واژن)، ناحیه بیرونی ، لب‌های واژن (لابیا کوچک و لابیا بزرگ) و دهانه رحم.
  • لب، دهان، زبان یا گلو.

زگیل تناسلی چقدر شایع است؟

تخمین زده می شود که سالانه حدود 400000 نفر ( بیشتر آنها در اواخر نوجوانی و 20 سالگی خود) به زگیل تناسلی مبتلا می شوند. ویروس ایجاد کننده این زگیل ها، HPV، شایع ترین STI است. تقریباً 79 میلیون آمریکایی HPV دارند. انواع مختلفی از HPV وجود دارد. همه انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی شوند. HPV 6 و HPV 11 دو سویه ای هستند که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

آیا زگیل تناسلی مسری یا قابل انتقال است؟

بله، زگیل تناسلی و ویروس ایجاد کننده آنها هر دو مسری هستند. هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد. هنگامی که ویروس را دارید، همیشه مسری هستید (همیشه می توانید آن را به دیگران منتقل کنید). حتی اگر علائمی مانند زگیل تناسلی قابل مشاهده نداشته باشید یا زگیل ها را برداشته اید، باز هم می توانید فرد دیگری را به HPV و زگیل تناسلی آلوده کنید.

علائم و نشانه ها

چه چیزی باعث زگیل تناسلی می شود؟

انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی گسترش می یابد. سویه متفاوتی از HPV باعث ایجاد نوع زگیل هایی می شود که در سایر قسمت های بدن خود پیدا می کنید. شما نمی توانید با لمس خود یا شخص دیگری با زگیل روی دست یا پا به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

زگیل تناسلی از طریق موارد زیر منتقل میشود:

  • رابطه جنسی مقعدی یا واژینالی.
  • لمس دستگاه تناسلی (تماس پوست با پوست بدون انزال).
  • انجام رابطه جنسی دهانی به فردی که دارای HPV یا زگیل تناسلی است.
  • انجام رابطه جنسی دهانی از فردی که مبتلا به HPV است یا زگیل تناسلی روی دهان، لب یا زبان خود دارد.
  • مهم است که توجه داشته باشید که شما همچنین می توانید نوع HPV را داشته باشید که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود اما در واقع هرگز به زگیل تناسلی مبتلا نمی شوید. این بدان معنی است که شما می توانید HPV را به شریک زندگی خود منتقل کنید و آنها می توانند زگیل تناسلی ایجاد کنند. همچنین به همین دلیل است که تشخیص اینکه کدام شریک به شما زگیل تناسلی داده است می تواند پیچیده باشد.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل ها مانند زائده های خشن، به رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید روی پوست شما هستند. زگیل های تناسلی اغلب ظاهری شبیه گل کلم دارند، اما برخی صاف هستند. زگیل تناسلی معمولاً دردناک نیست. گاهی اوقات باعث می شوند:

  • خونریزی خفیف.
  • احساس سوزش.
  • احساس ناراحتی.
  • خارش یا سوزش ناحیه تناسلی.

برخی از زگیل ها بسیار کوچک هستند. با این حال، معمولاً می توانید آنها را احساس یا مشاهده کنید. گاهی اوقات زگیل ها به صورت دسته جمعی در کنار هم قرار می گیرند یا بسیار بزرگ می شوند و ظاهری ساقه مانند به خود می گیرند. اکثر زگیل ها به صورت رشدهای ریز و نرم شروع می شوند و ممکن است غیر قابل توجه باشند.

زگیل تناسلی چه مدت پس از عفونت ظاهر می شود؟

برخی از افراد در عرض چند هفته پس از تماس جنسی با فرد مبتلا به HPV دچار زگیل تناسلی می شوند. با این حال، اغلب ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا زگیل ظاهر شود. به همین دلیل، تشخیص دقیق زمان ابتلا به زگیل تناسلی دشوار است. همچنین ممکن است ویروس داشته باشید و به زگیل تناسلی مبتلا نشوید. ممکن است ندانید که در داخل مقعد یا داخل واژن خود زگیل دارید. اگر علائمی نداشته باشید، ممکن است ناآگاهانه دیگران را به ویروس آلوده کنید.

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود زیرا سیستم ایمنی شما می تواند با عفونتی که باعث آن می شود مبارزه کند. با این حال، ممکن است بزرگتر شوند، تکثیر شوند یا به طور فزاینده ای ناراحت شوند. از بین بردن زگیل تناسلی شانس شما برای گسترش عفونت را کاهش می دهد زیرا یک شیوع فعال راحت تر پخش می شود. به یاد داشته باشید، درمان زگیل تناسلی یک درمان نیست.

روش های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد. ممکن است برای خلاص شدن از شر آنها به چندین درمان نیاز داشته باشید. در طول درمان، شما باید از تماس جنسی خودداری کنید. انواع روش های درمان زگیل تناسلی شامل:

  • کوتر الکتریکی: جریان الکتریکی زگیل ها را می سوزاند.
  • انجماد: در طول سرما درمانی، ارائه دهنده شما از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن زگیل استفاده می کند.
  • درمان با لیزر: نور لیزر رگ های خونی ریز درون زگیل ها را از بین می برد و جریان خون آنها را قطع می کند.
  • روش برش الکتروسرجری حلقه ای ((LEEP : با این روش پزشک شما از یک حلقه سیمی با بار الکتریکی برای برداشتن زگیل استفاده می کند. یک پزشک ممکن است از این روش برای برداشتن زگیل روی دهانه رحم شما استفاده کند.
  • داروی موضعی (پوستی): هفته ای یک بار به مدت چند هفته، محلول یا کرم شیمیایی تجویزی را روی زگیل ها می زنید. این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در زیر زگیل می شود و جریان خون را متوقف می کند. در برخی موارد، ارائه دهنده شما ممکن است محلول شیمیایی را در دفتر خود اعمال کند. همچنین کرم های تجویزی وجود دارد که ارائه دهنده شما تجویز می کند که می توانید در خانه از آنها استفاده کنید.
  • جراحی: ممکن است پزشک شما زگیل‌هایی را که بزرگ هستند یا به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، با جراحی از بین ببرد.

آیا واکسنی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

واکسن HPV می تواند در برابر انواع خاصی از HPV، از جمله آنهایی که باعث زگیل تناسلی و برخی سرطان ها می شوند، محافظت کند. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد. حتی اگر قبلاً نوعی از HPV را دارید که باعث زگیل تناسلی می شود، واکسن می تواند شما را در برابر سایر گونه های جدی تر محافظت کند. دستورالعمل های اخیر CDC و FDA توصیه می کند که افراد تا 45 سال برای محافظت در برابر HPV واکسینه شوند. HPV شایع ترین STI است و می تواند باعث ایجاد برخی سرطان ها و زگیل های تناسلی شود. سالانه بیش از 14 میلیون عفونت HPV جدید در ایالات متحده رخ می دهد. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا واجد شرایط واکسن HPV هستید یا خیر.

چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنم؟

اگر از نظر جنسی فعال هستید، می توانید این اقدامات را برای محافظت از خود در برابر ابتلا یا انتشار HPV، زگیل تناسلی و سایر بیماری های مقاربتی انجام دهید:

  • از کاندوم استفاده کنید.
  • واکسن HPV را دریافت کنید.
  • آزمایشات معمول و هر گونه درمان لازم برای بیماری های مقاربتی را انجام دهید.
  • آزمایشات معمول و هر گونه درمان لازم برای بیماری های مقاربتی را انجام دهید.

توصیه نهایی…

سالانه هزاران نفر به زگیل تناسلی مبتلا می شوند و هزاران نفر دیگر نیز ویروسی دارند که باعث ایجاد آنها می شود. زگیل تناسلی ممکن است تا ماهها – گاهی سالها – پس از عفونت ظاهر نشود. هنگامی که متوجه شدید زگیل تناسلی و HPV دارید، باید این اطلاعات را با شریک جنسی خود به اشتراک بگذارید. پزشک متخصص شما می‌تواند پیشنهاداتی برای جلوگیری از گسترش این عفونت مقاربتی ارائه دهد. همچنین می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی انجام دهید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا