زنان و زايمان

علائم بارداری: چه چیزی اول اتفاق میفتد؟

آیا علائم اولیه بارداری را می‌دانید؟ از حالت تهوع تا خستگی، بدانید چه پیش روی شماست!

علائم و نشانه‌های رایج بارداری

رایج‌ترین علائم و نشانه‌های بارداری شامل:

  • تاخیر در عادت ماهانه: اگر در دوران باروری هستید و یک یا چندهفته چرخه قاعدگی شما عقب افتاد، ممکن است باردر باشید. هرچند این علامت اگر چرخه قاعدگی نامنظم داشته باشید، ممکن است گمراه کننده باشد.
  • سینه های ملتهب و دردناک: در اوایل بارداری، تغییرات هورمونی ممکن است سینه‌های مادران را حساس و دردناک کند. این احساس آزاردهنده بعد از چند هفته به علت سازگاری بدن با تغییرات هورمونی، رفته رفته از بین می‌رود.
  • تهوع با یا بدون استفراغ: تهوع صبحگاهی که ممکن است در هرزمانی از روز اتفاق بیفتد، معمولا یک یا دو ماه بعد از بارداری شروع می‌شود. هرچند بعضی از زنان زودتر یا حتی هیچوقت این را تجربه نمی‌کنند. درحالی که علت تهوع در دوران بارداری مشخص نیست اما با احتمال بالایی، تغییرات هورمونی در بارداری نقشی را ایفا می‌کند.
  • تکرر ادرار‌: ممکن است حس کنید بیش از حالت عادی در روز ادرار می‌کنید. مقدار خون شما در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند که باعث می‌شود کلیه مایعات زیادی را در مثانه شما دفع کند.
  • خستگی: خستگی زیاد نیز از نشانه‌های بسیار رایج در اوایل دوران بارداری است. علت خواب‌آلودگی در سه ماه اول بارداری مشخص نیست اما افزایش ناگهان هورمون پروژسترون در این دوره تاثیر زیادی بر خستگی دارد.

علائم و نشانه‌های دیگر بارداری

علائمی غیررایج تر دیگر که ممکن است در سه ماه اول بارداری تجربه کنید:

  • بدخلقی: سیلی از هورمون ها در بدن شما در اوایل بارداری ممکن است شما را بدخلق یا دمدمی مزاج کند. این طبیعی است و ممکن است در طول بارداری اتفاق بیفتد. با این حال، اگر زمانی احساس اضطراب، افسردگی و یا افکار آسیب رساندن به خود دارید، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید.
  • نفخ شکم: تغییرات هورمونی در اوایل بارداری می‌تواند همانند احساس اولیه در شروع چرخه قاعدگی، می‌تواند باعث نفخ شکم شود.
  • لکه بینی: لکه بینی خفیف ممکن است یکی از اولین علائم بارداری باشد. این خونریزی که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به دیواره رحم متصل می‌شود – حدود 10 تا 14 روز پس از لقاح. خونریزی لانه گزینی تقریباً در زمانی اتفاق می افتد که شما انتظار دارید دوره قاعدگی داشته باشید اما با این حال همه زنان آن را ندارند.
  • گرفتگی (اسپاسم) : برخی از زنان دراوایل دوران بارداری دچار اسپاسم خفیف رحم می‌شوند.
  • یبوست: تغییرات هورمونی باعث کند شدن سیستم گوارش شما می شود که می تواند منجر به یبوست شود.
  • سردرد و سرگیجه: سردرد و احساس سبکی سر و سرگیجه در اوایل بارداری شایع است. این به دلیل تغییرات هورمونی در بدن و افزایش حجم خون شما اتفاق می افتد.
  • خودداری از خوردن غذا: زمانی که باردار هستید، ممکن است نسبت به بوهای خاص حساسیت بیشتری پیدا کنید و حس چشایی شما تغییر کند. مانند علائم دیگر بارداری، این ترجیحات غذایی را می توان تا تغییرات هورمونی تغییر داد.
  • گرفتگی بینی: افزایش سطح هورمون و تولید خون می تواند باعث تورم، خشکی و خونریزی غشای مخاطی بینی شما شود.حتی ممکن است باعث گرفتگی یا آبریزش بینی شود.
  • طعم فلزی در دهان: بسیاری می گویند که در مراحل اولیه بارداری طعم فلز را در دهان خود تجربه می کنند. ممکن است مزه‌ای مانند سکه در دهان داشته باشید. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که غذاهای خاصی یا به طور تصادفی در طول روز بخورید.
  • آکنه یا تغییرات پوستی: افزایش هورمون ها و حجم خون شما علت هر گونه تغییر پوستی است که تجربه می کنید. در حالی که برخی از افراد در دوران بارداری درخشش بارداری و پوست شفاف تری دارند، برخی دیگر ممکن است جوش های بیشتری داشته باشند.

چقدر سریع می توانم بفهمم باردار هستم؟

با استفاده از تست بارداری خانگی، می توانید به طور کلی یک هفته پس از عقب افتادن قاعدگی متوجه شوید که باردار هستید یا خیر.

 

در حالی که در صورت تمایل می توانید زودتر از این آزمایش انجام دهید، اما خطر دریافت نتیجه منفی کاذب را دارید. اگر آزمایش را خیلی زود انجام دهید، ممکن است هنوز hCG کافی در ادرار شما وجود نداشته باشد تا آزمایش آن را تشخیص دهد.

همچنین بدن هر فرد کمی متفاوت است. یک فرد ممکن است یک روز پس از قاعدگی خود نتیجه مثبت بگیرد، در حالی که نتایج مثبت فرد دیگر ممکن است تا یک هفته دیگر ظاهر نشود.

آزمایش خون اغلب می تواند hCG را زودتر از آزمایش ادرار در بارداری تشخیص دهد. آزمایش خون می‌تواند6  تا 8 روز بعد از تخمک‌گذاری نتیجه مثبت بدهد، در حالی که آزمایش‌های ادرار حدود 3 هفته پس از تخمک‌گذاری این کار را انجام می‌دهند

یک متخصص پزشکی معمولاً آزمایش خون انجام می دهد.

علائم بارداری مانند حالت تهوع، خستگی و حساس شدن سینه ها گاهی حتی قبل از اینکه پریود شوید رخ می دهد. این علائم ممکن است به شما این تصور را بدهد که باردار هستید، اما فقط یک آزمایش مطمئناً نشان می دهد.

چه زمانی باید تست بارداری بدهم؟

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بهترین زمان برای انجام تست بارداری خانگی 1 هفته پس از اولین قاعدگی است.

آزمایش خون اغلب می تواند بارداری را خیلی زودتر نشان دهد، اما باید در مطب پزشک یا محیط بالینی انجام شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر در تست بارداری خانگی نتیجه مثبت گرفتید، باید فورا با پزشک تماس بگیرید. پزشک می تواند آزمایش حساس تری را تجویز کند و معاینه لگنی را برای تعیین اینکه آیا باردار هستید انجام دهد. دفتر منبع معتبر سلامت زنان توصیه می کند که در اولین فرصت بارداری با یک متخصص پزشکی قرار ملاقات بگذارید. سپس می توانید ویزیت های منظم دوران بارداری خود را برنامه ریزی کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا