اورولوژی

عمل واریکوسل و انواع آن

عمل واریکوسل در بیمارستان پارسا

عمل واریکوسل یک روش جراحی است که به شکل های مختلف برای درمان واریکوسل انجام می‌شود. در ادامه درباره جراحی واریکوسل و انواع آن خواهید خواند اما ابتدا باید بدانید واریکوسل چیست؟

واریکوسل وضعیتی است که در آن وریدهای موجود در کیسه بیضه بزرگ و متورم می‌شوند و ممکن است باعث درد، تورم یا ناباروری در مردان شود. واریکوسل در مردان شایع است چنان که از هر 100 مرد ممکن است 10 تا 15 نفر به واریکوسل مبتلا شوند.


خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

 

عمل واریکوسل چیست ؟

در عمل واریکوسل رگ های متورم یا پیچ خورده توسط جراح اورولوژی بسته می شود تا عملا جریان خون رسانی در آن ها متوقف شود. با بستن رگ های متورم خون رسانی از طریق سایر رگ های سالم بیضه، به میزان کافی امکان پذیر است و این گونه واریکوسل درمان می شود. درمان این وضعیت با دارو امکان پذیر نیست و فقط از طریق عمل واریکوسل با یکی از انواع آن ممکن می شود.

انواع جراحی واریکوسل

عمل واریکوسل باز یا سنتی:

در این روش جراح یک یا چند برش کوچک در ناحیه کشاله ران ایجاد می‌کند. این برش ها ممکن است یک یا دو سانتی متر طول داشته باشد.
سپس جراح از طریق برش ایجاد شده، به رگ‌های گشاد شده (وریدهای واریکوسل) دسترسی پیدا می‌کند و آن‌ها را شناسایی می‌کند. این رگ‌ها را با استفاده از نخ‌های جراحی می‌بندد تا جریان خون به رگ‌های مشکل‌دار قطع شود. این عمل باعث می‌شود که جریان خون به رگ‌های سالم هدایت شود و عملکرد بیضه‌ها بهبود یابد.
پس از بستن رگ‌های گشاد شده، برش ایجاد شده با نخ‌های جراحی بخیه می شود.
بیمار معمولا پس از جراحی نیاز به استراحت دارد و ممکن است به مدت چند روز تا دو هفته از فعالیت‌های سنگین اجتناب کند. دوران نقاهت ممکن است شامل درد و تورم خفیف باشد که با مصرف داروهای ضد درد کنترل می‌شود.

جراحی لاپاراسکوپی:

جراحی لاپاراسکوپی واریکوسل یک روش کم تر تهاجمی برای درمان واریکوسل است که به کمک لاپاراسکوپ که یک دوربین کوچک که به یک لوله نازک متصل است انجام می‌شود. این روش به دلیل برش‌های کوچک‌ تر، که بین 5 میلیمتر تا 1 سانتی متر هستند و دوره بهبود کوتاه‌تر نسبت به جراحی باز،بیش تر مورد توجه قرار گرفته است.
لاپاراسکوپ که دارای یک دوربین کوچک در انتهای خود است، از طریق یکی از برش‌ها وارد شکم می‌شود. این دوربین تصاویر زنده‌ای از داخل بدن بیمار به مانیتور پزشک منتقل می‌کند. سایر ابزارهای جراحی از طریق برش‌های دیگر وارد می‌شوند تا جراح بتواند به وریدهای گشاد شده بیضه دسترسی پیدا کند.
سپس جراح رگ های واریکوسل را شناسایی کرده و آن ها را با استفاده از ابزار مخصوص بسته یا قطع می کند. با قطع کردن رگ ها، خون از طریق رگ های سالم جریان می یابد.
پس از بستن وریدهای آسیب‌دیده، جراح ابزارها را از بدن بیمار خارج کرده و برش‌های کوچک را با بخیه یا منگنه می‌بندد.
پس از عمل واریکوسل به این روش، تا 48 ساعت مراقبت هایی مثل کمپرس سرد یا استفاده از دارو ها و مراقبت از محل جراحی را طبق نظر پزشک خود انجام دهید.

عمل واریکوسل لاپاراسکوپی
منبع: بیمارستان پارسا

جراحی میکروسرجری:

جراحی میکروسرجری واریکوسل یک روش دقیق و تخصصی برای درمان واریکوسل است که از میکروسکوپ جراحی برای بزرگ‌نمایی ناحیه عمل و انجام جراحی با دقت بالا استفاده می‌شود. این روش به دلیل کاهش خطر عوارض و کاهش احتمال عود بیماری، به عنوان یکی از بهترین و کم‌خطرترین روش‌های جراحی واریکوسل شناخته می‌شود.
در این روش بیمار معمولاً تحت بیهوشی عمومی یا موضعی قرار می‌گیرد. در صورتی که بیهوشی موضعی انجام شود، بیمار در طول عمل هوشیار است، اما ناحیه جراحی بی‌حس می‌شود.
در این روش هم مانند دیگر روش های عمل واریکوسل بعد از ایجاد چند برش کوچک، پزشک به رگ های متورم دسترسی پیدا می کند.
میکروسکوپ جراحی که قابلیت بزرگ‌نمایی بالایی دارد، در این مرحله استفاده می‌شود. این ابزار به جراح اجازه می‌دهد تا وریدهای کوچک و ساختارهای حساس مانند عروق لنفاوی و اعصاب را با دقت بیش تری مشاهده و شناسایی کند.
این دقت بالا باعث می‌شود که جراح بتواند وریدهای گشاد شده را با کم ترین خطر آسیب به سایر ساختارها، به خصوص عروق لنفاوی که می‌توانند باعث عوارضی مانند آب آوردن بیضه (هیدروسل) شوند، بسته یا قطع کند.
این یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از میکروسکوپ جراحی است که جراح با کم ترین ریسک می تواند به کار خود بپردازد.
پس از اتمام جراحی محل برش بخیه یا منگنه می شود.

عمل واریکوسل میکروسرجری
منبع: بیمارستان پارسا

مزایای جراحی میکروسرجری واریکوسل:

دقت بالا: استفاده از میکروسکوپ جراحی باعث می‌شود که جراح با دقت بیش تری عمل را انجام دهد و از آسیب به ساختارهای مهم جلوگیری کند.
کاهش خطر عوارض: به دلیل دقت بالای جراحی، خطر عوارضی مانند هیدروسل (آب آوردن بیضه) و آسیب به اعصاب کاهش می‌یابد.
کم ترین احتمال عود واریکوسل: این روش به دلیل دقت بالا، کم ترین احتمال عود واریکوسل را در مقایسه با روش‌های دیگر دارد.
دوره بهبودی کوتاه تر: بیماران معمولا پس از یک یا دو روز می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.

پذیرش عمل واریکوسل

مراقبت های بعد از عمل واریکوسل:

گرما برای بیضه و عمل واریکوسل مضر است پس تا زمان مشخصی که پزشک توصیه می کند استفاده از سونا،استخر، جکوزی و حمام آب گرم طولانی ممنوع است.
بعد از ادرار چند دقیقه بیضه را با آب سرد به آرامی ماساز دهید.
از دخانیات استفاده نکنید.
ممکن است پزشک در صورت نیاز برای نرم شدن و تخلیه آسان تر مدفوع، در روزهای ابتدایی عمل، دارو تجویز کند.

مراقبت های بعد از عمل واریکوسل
منبع: بیمارستان پارسا

بعد از انجام عمل واریکوسل به هر کدام از روش ها درباره موارد زیر از پزشک خود راهنمایی بخواهید:
زمان مناسب پس از جراحی واریکوسل برای دوش گرفتن، شنا کردن و سایر فعالیت‌های مرتبط با آب
بازگشتتان به کار نسبت به شغلی که دارید
زمان مناسب رابطه جنسی پس از عمل واریکوسل
زمان مناسب پس از جراحی برای بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت های بدنی شدید

بعد از جراحی واریکوسل در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

تب بالای 38 درجه
خون ریزی یا ترشح غیرعادی زخم
تورم و قرمزی بیش از حد
احساس درد شدید

عمل واریکوسل چه قدر طول می کشد؟

این عمل بنا به تشخیص پزشک از استفاده هر کدام از روش ها متفاوت است و ممکن است بین نیم ساعت تا سه ساعت طول بکشد.

بهترین روش جراحی واریکوسل:

بهترین روش عمل واریکوسل به عوامل مختلفی بستگی دارد و بهتر است با مشورت و نظر پزشک انجام شود.اما روش میکروسرجری دقیق تر است و دوران نقاهت کوتاه تری دارد.

آیا همه بیماران واریکوسل نیاز به جراحی دارند؟

خیر همه بیماران نیاز به عمل واریکوسل ندارند مگر در شرایط زیر:
در صورت ناباروری
درد شدید
کاهش اندازه بیضه

کلام آخر:

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی پارسا با آخرین تکنولوژی های روز دنیا، بهترین شرایط را برای عمل واریکوسل به همه روش ها فراهم کرده است.برای اطلاع از پزشکان اورولوژی در بیمارستان پارسا،تعرفه ها و شرایط عمل با شماره 02153283000 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا