رادیولوژی

انواع رادیولوژی

انواع رادیولوژی چیست؟ کاربرد انواع روش های رادیولوژی چه می باشد؟ علت اهمیت روش های مختلف رادیولوژی چیست؟ با توجه به اینکه بیمارستان پارسا یک مجموعه درمانی تخصصی در تهران است، به بررسی انواع شیوه های رادیولوژی در وب سایت رسمی این بیمارستان خواهیم پرداخت.

رادیولوژی که به آن عکسبرداری تشخیصی نیز گفته می شود، روشی است که از طریق آن میتوان از بخش ها و بافت های مختلف بدن تصاویری را به دست آورد تا از وضعیت جوارح داخلی بدن بدون نیاز به جراحی آگاه گردید.

این روش در علم پزشکی کاربرد های بسیار گسترده ای دارد و در تمامی زمینه های درمانی و برای تمامی اندام های بدن از آن در صورت لزوم استفاده می شود. اما لازم به ذکر است که بر اساس شرایط موجود از انواع رادیولوژی برای بیماران بهره گرفته می شود و پزشک تعیین کننده نوع رادیولوژی خواهد بود.

انواع رادیولوژی چیست و کاربرد آنها چه می باشد؟

رادیولوژی از نظر نحوه عملیات و بافتی از بدن که به بررسی نیاز دارد، با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود که این روش ها از قبیل زیر هستند:

سونوگرافی

سونوگرافی یکی از متداول ترین روش های رادیولوژی است که برای اغلب بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد و به کمک این روش پزشک میتواند به بافت های داخلی شکم دسترسی پیدا کند و داخل آنها را رویت نماید تا از وضعیت آنها مطلع گردد. انواع بافت های شکمی و یا سایر اعضای بدن که به کمک این روش قابل بررسی هستند، عبارتند از:

  • روده
  • طحال
  • کلیه
  • کبد
  • مثانه
  • تخمدان و رحم
  • پستان

چنانچه در هر یک از این اعضای بدن، ضایعه و یا مایع اضافه وجود داشته باشد، از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است و به کمک این روش پزشک میتواند به وجود عفونت، لخته خون و یا هر ضایعه دیگری در آنها پی ببرد.

به عنوان مثال: برای تشخیص وجود و یا عدم وجود سنگ کلیه از سونوگرافی استفاده می شود و اندازه سنگ با این روش قابل بررسی خواهد بود.

ماموگرافی

یکی دیگر از انواع رادیولوژی، تکنیکی به نام ماموگرافی است که این روش به صورت اختصاصی به عکسبرداری از بافت های پستان، غدد عروقی و غدد لنفاوی اختصاص دارد و برای تشخیص و بررسی بیماری های بسیار مهم مربوط به این بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک این روش میتوان بیماری های مختلفی از قبیل زیر را تشخیص داد:

  • سرطان پستان
  • وجود کیست و یا غده های خوش خیم و بد خیم در بافت های پستان
  • سرطان غدد لنفاوی و عروقی
  • وجود هر گونه ضایعه در بافت های پستان
  • و….

MRI

MRI یکی از مهمترین روش های عکسبرداری تشخیصی است که به کمک میدان های مغناطیسی و پردازش کامپیوتری انجام می شود و از آن در جهت بررسی بافت های نرم بدن همانند: مغز، نخاع، ماهیچه ها، تاندون ه و یا بافت های سینه استفاده می شود.

به عبارت دیگر به کمک روش MRI می توان به اختلالات موجود در مغز و یا نخاع پی برد و یا سرطان سینه را در بیماران بررسی کرد. لازم به توضیح است که تشخیص این روش برای سرطان سینه در مقایسه با ماموگرافی بسیار دقیق تر است و در برخی از مواقع به کار بردن آن به جای ماموگرافی به بیماران تجویز می شود.

علاوه بر آن در این روش پزشک میتواند به بررسی مشکلات و بیمار یهایی بپردازد که فقط از طریق کالبد شکافی قابل تشخیص هستند.

سی تی اسکن از انواع رادیولوژی

سی تی اسکن یکی از روش های غیر تهاجمی برای عکسبرداری از بافت های داخلی بدن است که در این روش هیچ تماس فیزیکی با بدن انسان ایجاد نمی شود بلکه شخص باید در داخل دستگاه سی تی اسکن بخوابد تا امکان بررسی بافت های مورد نظر وجود داشته باشد.

سی تی اسکن به کمک اشعه ایکس انجام می شود و تصاویر بسیار دقیق به شکل 360 درجه را در اختیار پزشک قرار می دهد. از این روش معمولا برای بررسی بافت های استخوانی، رگ های خونی و بافت های مختلف بدن استفاده می شود.

 

انواع رادیولوژی

رادیوگرافی

رادیوگرافی از متداول ترین و رایج ترین انواع رادیولوژی محسوب می شود که برای انجام آن شخص باید بر روی تخت دراز بکشد تا دستگاه از بالا عکسبرداری را انجام دهد؛ تصاویری که با این روش به دست می آیند، سیاه و سفید هستند و برای بررسی وضعیت استخوان ها و مفاصل از این روش استفاده می شود.

به عنوان مثال: در مواقعی که با شکستگی و یا آسیب دیدن استخوان ها مواجه باشید باید از این روش عکسبرداری برای شما استفاده گردد.

فلوروسکوپی

فلوروسکوپی از یک تفاوت اساسی با دیگر روش های رادیولوژی برخوردار است که آن هم دستیابی به تصاویر متحرک به واسطه روش فلوروسکوپی است. در حقیقت پزشکان به کمک این روش میتوانند وضعیت حرکت و یا عملکرد بافت های مختلف بدن را نیز مشاهده کنند و از صحت عملکرد انها مطلع شوند. به همین دلیل فلوروسکوپی معمولا برای بررسی وضعیت دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد.

پزشکی هسته ای

پزشکی هسته ای در واقع یک روش کم تهاجمی برای عکسبرداری تشخیصی است که در آن ماده رادیواکتیو را به بدن بیمار تزریق می کنند تا تشعشعات مربوط به تزریق رادیواکتیو باعث ایجاد تصاویر از اندام های داخلی بدن بیمار شود و به کمک آن بیماری تشخیص داده شود.

از این روش برای بررسی عملکرد قلب، جریان خون و یا وضعیت سرطان در بیماران بهره گرفته می شود.

توموگرافی گسیل پوزیترون

توموگرافی یکی دیگر از پیچیده ترین انواع رادیولوژی است که در آن ماده رادیواکتیو را به داخل سیاه رگ تزریق می کنند تا تشعشعات ساطع شده از آن به تشخیص وجود متاستازهای سرطانی در هر نقطه از بدن کمک کند.

 علت اهمیت روش های انواع رادیولوژی چیست؟

انواع رادیولوژی در علم پزشکی و تشخیص بیماری های مختلف بسیار حائز اهمیت هستند زیرا این روش های تصویربرداری تشخیصی به پزشکان کمک می کنند که بدون نیاز به جراحت و یا کالبد شکافی بدن بیماران بتوانند اطلاعاتی از جوارح داخلی انها به دست آورند و وضعیت انها را بررسی کنند.

علاوه بر آن این روش های رادیوگرافی و بهره گرفتن از انها پیش از عمل جراحی نیز به پزشکان کمک خواهند کرد.

سخن پایانی در مورد انواع رادیولوژی

انواع رادیولوژی را می توانید در بیمارستان تخصصی پارسا توسط بهترین تیم پزشکی و با بهره گرفتن از جدیدترین تجهیزات روز دنیا در این زمینه به کار ببرید. اطلاعات بیشتر در این زمینه را میتوانید در سایر بخش های وب سایت به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا