زنان و زايمان

هفته اول بارداری

هفته اول بارداری  چگونه است؟ چگونه میتوان هفته نخست بارداری را تشخیص داد؟ علائم صددرصدی بارداری در هفته اول چیست؟ عکس 7 روز نخست چگونه است؟ رادیولوژی هفته های اول بارداری را کجا انجام دهیم؟ مراقبت های هفته نخست چیست؟ در بیمارستان پارسا میخواهیم تمامی این پرسش ها را تحت بررسی قرار دهیم.

بارداری یک پروسه بسیار حساس است که باید به میزان زیادی مورد توجه قرار بگیرد زیرا کوچک ترین مسائل میتوانند بر روی حاملگی در ماه ها و هفته های مختلف آن تاثیر بگذارند و عوارضی برای مادر یا جنین به همراه داشته باشند.

از این جهت بانوان باید حتما دوره حاملگی خود را تحت کنترل داشته باشند و بتوانند از ابتدایی ترین لحظات آن مطلع گردند تا از بروز مشکل جلوگیری به عمل اید. از این جهت برخی از راه هایی که میتوان در این دوره به کار برد را در بیمارستان پارسا بررسی می کنیم.

هفته اول بارداری

بسیاری از بانوان در هفته اول بارداری با علائمی رو به رو هستند اما برخی دیگر از بانوان در این 7 روز هیچ علائمی ندارند و متوجه بارداری خود نمی شوند.

به صورت کلی تشخیص این موضوع کار خیلی سختی نیست و با توجه داشتن به وضعیت جسمی میتوان از این موضوع مطلع شد؛ اما کسانی که در تشخیص بارداری دچار مشکل هستند باید از کمک دکتر زنان و زایمان در منطقه 11 بهره ببرند تا دریابند که در وضعیت بارداری به سر می برند و یا خیر.

لازم به توضیح است که هر چه قدر زودتر بتوان از حاملگی مطلع شد، بهتر است و بانوان میتوانند به سرعت مراقبت های مورد نیاز را انجام دهند تا جنین سلامت باشد و در شرایط ایده آل به دنیا آید.

علائم صددرصدی بارداری در هفته اول

علائم صددرصدی بارداری در 7 روز اول معمولا علائمی از قبیل زیر است که به میزان زیادی نشان دهنده حاملگی است:

  • به تعویق افتادن قاعدگی
  • خونریزی خفیف که به قاعدگی ختم نشود
  • حالت تهوع
  • احساس خستگی
  • تکرر ادرار
  • گرفتگی شکم
  • سر درد
  • و…
هفته اول بارداری
هفته اول بارداری

آیا سونوگرافی هفته اول بارداری را نشان می دهد؟

سونوگرافی هفته نخست بارداری را نمایش نمیدهد و از طریق آن نمیتوان متوجه باردار بودن شد. حتی سونوگرافی واژینال که دقت تشخیص بالاتری دارد نیز در این راستا نتیجه بخش نیست و شما عزیزان را به جواب قطعیی نمی رساند.

سونوگرافی برای تشخیص حاملگی در هفته چهارم و پنجم قابل استفاده است و در این مدت زمان میتوان از طریق این روش به تشخیص بارداری پرداخت.

عکس هفته نخست

عکس هفته نخست تنها دو لایه سلول را نمایش می دهد که هنوز قلب جنین در آن تشکیل نشده است. در واقع این هفته مربوط به لانه گزینی و باروری می شود که پس از آن در هفته های بعد مشخص می شود که جنین در چه وضعیتی به سر می برد. با تشکیل شدن قلب جنین در 7 روز دوم، پزشک میتواند جواب قطعی تری به شما بدهد و از موفقیت در حاملگی شما اطمینان یابد.

با این وجود از عکس 7 روز نخست بارداری نباید انتظار خاصی داشته باشید زیرا با وجود انجام این عکسبرداری نیز باز هم وضعیت شما مشخص نمی شود.

رادیولوژی هفته های اول بارداری را کجا انجام دهیم؟

رادیولوژی هفته های اول بارداری را باید در مراکز تخصصی زنان و زایمان که از تجهیزات و امکانات کافی برخوردار هستند، انجام دهید. زیرا این مراکز به شکل بهتری میتوانند تشخیص بارداری را برای شما انجام دهند.

بیمارستان پارسا که دارای یک بخش تخصصی زنان و زایمان است، شرایط ایده آلی برای شما عزیزان قراهم کرده است که از طریق آن میتوانید به بارداری پی ببرید. این بیمارستان با همکاری پزشکان متخصص اداره می شود و شرایط بسیار خوبی دارد.

مراقبت های هفته اول بارداری چیست؟

کسانی که در هفته نخست به سر ببرند و از باردار بودن خود مطلع گردیده باشند باید مراقبت های آن را انجام دهند که این مراقبت ها از قبیل زیر هستند:

پرهیز از سی تی اسکن

تاثیر سی تی اسکن در هفته اول حاملگی بسیار زیاد است و عوارض زیادی بر روی وضعیت جنین می گذارد. به همین دلیل بانوانی که از باردار بودن خود مطلع هستند و یا احساس می کنند که باردار شده اند، باید حتما از انجام سی تی اسکن در هفته اول بپرهیزند تا از بروز عوارض برای آنها جلوگیری به عمل آید.

اگر به تاثیر سی تی اسکن در هفته نخست بی توجه باشید، این امکان وجود دارد که جنین شما به سرطان خون در دوران کودکی مبتلا شود و یا ناهنجاری های مادرزادی برای او ایجاد شود.

مصرف مواد غذایی مناسب

بانوانی که در هفته اول دوران بارداری به سر می برند، از این زمان میتوانند رژیم غذایی خود را آغاز کنند و از مواد غذایی مناسب استفاده نمایند تا در وضعیت خود و فرزندشان موثر واقع شوند.

بهترین مواد غذایی که در این دوره باید مصرف شود، میوه جات، سبزیجات، آجیل، ماهی سالمون، موز و … است که میتواند در روند رشد جنین و زیبایی او موثر باشد.

پرهیز از مصرف مواد غذایی یا خوراکی های نامناسب

در 7 روز نخست بارداری مواد غذایی نامناسب نیز میتوانند بر روی وضعیت جنین تاثیر بگذارند. در این مدت زمان باید از مصرف مشروبات الکلی، دخانیات، جوانه های خام،آب میوه ها و نوشیدنی های غیر پاستوریزه و … نیز میتوانند در این دوره مضر باشند و به جنین آسیب وارد کنند که باید حتما از مصرف آنها حلوگیری به عمل آورد.

پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین

همانطور که می دانید انجام فعالیت های سنگین بدنی، ورزش شدید و یا بلند کردن اجسام سنگین وزن در این دوره میتواند آسیب هایی را به جنین وارد کند و باعث سقط آن شود. پس حتما باید در این دوره از بلند کردن اجسام سنگین وزن بپرهیزید تا سلامتی شما و جنین حفظ شود و روند رشد جنین به خوبی انجام شود.

سخن پایانی

هفته اول بارداری بسیار مهم و حائز اهمیت است و نباید از آن غافل شوید بلکه باید مراقبت های مورد نیاز را طی کنید تا دچار مشکل نشوید. در صورت نیاز به انجام چکاپ، سونوگرافی و یا عکسبرداری میتوانید به بیمارستان پارسا مراجعه کنید و توسط پزشکان بهترین بیمارستان برای زایمان در این مجموعه مورد بررسی قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا